Creative Morning

Op 3 mei jl. organiseerde De Zuster (‘broedplaats voor jonge ondernemers en studenten’) in Delft een creative morning over de mensenstraat. Jonge ontwerpers dachten mee over nieuwe mogelijkheden om verkeersstraten om te toveren in mensenstraten.

Een paar conclusies:

  • Er zijn verrassend veel partijen die belang hebben bij de mensenstraat. Maar bij veel mensen ontbreekt het bewustzijn: men weet immers niet beter dan dat straten het domein zijn van de auto. Goede voorbeelden zijn dus van groot belang.
  • Degenen die het meeste belang hebben bij de mensenstraat (kinderen en oude ouderen) zijn het minst vertegenwoordigd in overleg- en besluitvormingscircuits. ‘Verblijven’ heeft geen sterke lobby, ‘verkeer’ juist wel. Ook bij de professionals die gemeenten adviseren, overheerst de ‘verkeersblik’.
  • Het is de moeite waard om te onderzoeken waar we potentiĆ«le bondgenoten kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld aan zorgverzekeraars en woningcorporaties.